Mutiara Dari Quran

“Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya”.
(Al-Anfal: 30)

AKU ANAK SARAWAK

AKU ANAK SARAWAK

Dunia Multimediaku

Tuesday, December 7, 2010

ISLAM DIMANA-MANA

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk mencoret sedikit yang ingin aku kongsikan..

Aku hari ini diminta untuk menghadiri kursus wiring selama dua hari di banggunan baru politeknik. Ternyata banggunan tersebut cantik dan masih boleh dihidu bau "baru" banggunan tersebut. Walaupun tidak semewah dan sebesar banggunan yang ada di UNIMAS, namun cukup selesa buat peserta kursus. Kursus tersebut dianjurkan oleh pihak kementerian untuk pelajar politeknik. Alhamdulillah, aku terpilih.

Penceramah yang datang, fuh..agak berumur orangnya, 64 tahun. Walaupun begitu, kelihatan riak wajah dan keupayaan nya masih lagi teguh dan boleh saya kategorikan org2 yang awet muda. Pelbagai pengalaman dikongsikan. Liku-liku perjuangan beliau sebelum beliau berjaya seperti sekarang. Hari ini, syarikat beliau, Karo Services menjadi salah satu syarikat terkemuka di KL. banyak projek2 besar dilaksanankan seperti wiring bagunan Telekom setinggi 71 tingkat(menara kedua tertinggi di Malaysia).

Yang menarik hati aku untuk menulis perihal beliau ialah, setiap kata-kata dan perbuatan dalam dunia engineering sentiasa dikaitan dengan Islam dan kejadian manusia. Antara pesanan jua ialah untuk kita sebagai manusia untuk memenuhi arahan dan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan Nya. Dalam keadaan bilik yang terdiri daripada pelajar pelbagai agama tersebut, beliau masih berjaya menyesuiakan diri dari awal sehingga akhir tetapi tidak pernah tidak menyentuh tentang Islam dan Allah.

itulah yang dikatakan sebagai, Islam dibawa dimana-mana tidak kira apa jua suasananya. Islam itu hakikatnya mudah untuk diterima. Mungkin ada diantara kita yang tidak mahu memilih untuk menzahirkan Islam kerana takut menimbulkan sensitiviti perkauman dan keagamaan. Islam mengajarkan kita HIKMAH. Kita tidak pernah mempelajari HIKMAH yang di ajarkan melalui Quran dan Sunnah. Itulah penyebabnya kita sebagai umat Islam gagal untuk "fleksibel" dalam melaksanakan Dakwah.

Teringat aku akan sahabat seperjuangan ku, Ustaz Nazmi. Beliau sentiasa berpesan bahawa tidak apa keadaan sekalipun, masukkan nilai Islam dalam pengucapan kita. Jangan segan untuk menaikkan syiar islam. Islam itu ftrah, yakinlah, ianya lebih mudah untuk diterima. InsyaAllah, aku akan berusaha untuk menguasai teknik2 dakwah dimasa yang akan datang.. You must do it..

0 comments:

Post a Comment

Followers

Fb Comment

ANA DAN FB

ANA DAN FB
fiqamuhammad

Aktiviti Masjid Al Muttaqin Sarikei

MAJLIS ILMU:(antara Magrib dan Isya')

RABU:

kuliyyah oleh Ustaz Syed Harold (JAIS)

JUMAAT:

kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zainal (HIKMAH)

SABTU:

Kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zamri Rajab (YAM @ ABIM)

AHAD:

Kuliyyah Fiqh

oleh Ustaz Ghazali Khan(Ustaz Pele)

sama-sama kita mengimarahkan masjid Al Muttaqin Sarikei