Mutiara Dari Quran

“Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya”.
(Al-Anfal: 30)

AKU ANAK SARAWAK

AKU ANAK SARAWAK

Dunia Multimediaku

Sunday, December 19, 2010

Ijtima' Aktivis Anak Sarawak

Alhamdulillah, syukur hanya layak untukNya..Solawat dan salam buat Baginda SAW yg tercinta..

Suatu pengalaman yang sentiasa aku tunggu-tunggukan. Bukan cuma aku, tetapi bagi semua aktivis dakwah "sarawakian" yang sehaluan denganku. Pengalaman yang banyak mengajar aku. Yang menjadikan aku lebih menginginkan Syahid dan kemenangan. Tambahan pula sokongan sahabat-sahabat yang sentiasa dekat dihati walaupun kebanyakan masa kami adalah berjauhan. Ikatan Ukhuwah yang berteraskan tali-tali (aqidah) Allah.

Banyak kekusutan telah dirungkaikan. Kekeliruan dan masalah diperjelaskan. Segala masalah dalaman dikeluarkan. Perbincangan yang lebih dewasa dan diiringi dengan kesungguhan menyelesaikan masalah, menjadikan segalanya mudah dan berjalan dengan baik. Satu persatu jalan penyelesaian diperjelaskan. Setelah setahun bergerak, akhirnya hari ini aku jelas dengan skop tugas yang diberikan. Sebenarnya mudah, cuma kurangnya kefahaman tentang manhaj yang digunakan dalam menguruskan agenda dakwah bagi semua anak-anak sarawak.

Pemerkasaan tarbiyah menjadi agenda utama kali ini. Tarbiyah dan perkaderan adalah bertujuan melahirkan ahli harakah yang benar-benar berupaya menggerakan Islam dimuka bumi sarawak ini. Cabarannya yang agak hebat. Berbeza dengan negeri-negeri lain di Malaysia. Dengan populasi umat Islam yang minoriti, ditambah lagi kekurangan ustaz-ustazah yang mempunyai fikrah yang sohih. Bukan itu sahaja, Sarawak dengan faktor geografi dan keluasannya juga menjadi satu faktor yang memberatkan aktivis. itulah hakikat perjuangan, tiada yang mudah dan senang. Andai senang dan mudah, maka ramailah yang sanggup bersama kita. Jelaslah bahawa tarbiyah merupakan tunjang bagi sebuah harakah dan perkaderan merupakan janaan aktivis-aktivis baru bagi memastikan kelansungan gerakan Islam yang berterusan. Hanya dengan penerapan tarbiyah yang tersusun dan bermatlamat sahaja, sebuah gerakan itu mampu mencapai gerakerja yang maksima. Apalah yang boleh kita harapkan sekiranya aktivis yang kita kaderkan tidak memahami dan mendalami teori-teori yang diajarkan. Perjuangan itu tidak menuntut teori tetapi praktikalnya. 

Berhentilah berkata untuk menang, tetapi berkatalah untuk terus berusaha kearah kemenangan. Usaha yang bersungguh-sungguh (jihad) akan memberikan impak yang besar kepada bumi sarawak walaupun penggeraknya begitu sedikit. Buktinya, kemenangan dipihak muslimin ketika dimedan badar. 

“Katakanlah (Muhammad), ‘Wahai Tuhan pemilik kekuasaan, Engkau berikan kekuasaan kepada sesiapa pun yang Engkau kehendaki, dan engkau cabut kekuasaan dari siapa pun yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan siapapun yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan siapa pun yang Engkau kehendaki. Ditangan Engkaulah segala kebajikan. Sungguh, Engkau Mahakuasa atas segala sesuatu.” Ali Imran :26

Kuasa mutlak itu hanya milik Allah. Siapa yang lebih kuat dari Nya? tiada satupun diantara kamu yang berupaya. yakinlah bahawa Allah bersama-sama dengan orang yang benar. Yang kufar tidak akan pernah berhenti. Itu adalah tugas mereka. Bagaimana dengan tuga kita? Laksanakanlah sekiranya kita ingin melihat Islam kembali kepuncak kemenangan.. Allahuakbar!!

0 comments:

Post a Comment

Followers

Fb Comment

ANA DAN FB

ANA DAN FB
fiqamuhammad

Aktiviti Masjid Al Muttaqin Sarikei

MAJLIS ILMU:(antara Magrib dan Isya')

RABU:

kuliyyah oleh Ustaz Syed Harold (JAIS)

JUMAAT:

kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zainal (HIKMAH)

SABTU:

Kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zamri Rajab (YAM @ ABIM)

AHAD:

Kuliyyah Fiqh

oleh Ustaz Ghazali Khan(Ustaz Pele)

sama-sama kita mengimarahkan masjid Al Muttaqin Sarikei