Mutiara Dari Quran

“Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya”.
(Al-Anfal: 30)

AKU ANAK SARAWAK

AKU ANAK SARAWAK

Dunia Multimediaku

Sunday, December 12, 2010

3 Jam Yang me"relieve"kan

Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya layaknya untuk Allah SWT. Solawat dan salam buat Nabi junjungan Muhammad SAW dan keluarga serta sahabat baginda.

Agak bebas rasanya jiwa bila tekanan yang menekan perasaan dapat di "longgarkan" sedikit. Allahurabbi, syukur hanya layak untukmu.. Dalam dua minggu ini, kehidupan harian aku agak sedikit berbeza. Banyak benda yang berlaku disekeliling aku menyebabkan darah aku naik dan turun. Perasaan risau dan bimbang dicampur dengan keliru dan kadang kala marah. Setelah itu, terbit rasa sedih yang menyelubungi hati. Tatkala menangis sendirian. Allah, begitu banyak dosa-dosa aku sehingga Kau ragut ketenangan yang pernah Kau anugerahkan dahulu. 

Apa daya aku, aku cuma manusia yang sering melakukan kesilapan. Allah mengujiku kali ini. Mungkin dah tiba masanya untuk aku menilai semula diri aku. Mungkin disebabkan fokus yang tidak menentu, menyebabkan aku dilalaikan oleh syaitan dengan begitu mudah sekali. Muhasabah semula, aku banyak buat salah, kadang-kadang tak nak mengaku. Itulah yang dikatakan ego. 

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka....”(Al-Ankabut 2-3)

Kekadang aku juga lupa, yang Allah lah yang menyusun semuanya. Yang mengizinkan segalanya. Aku menyedari perkara tersebut, tetapi aku jugalah yang jarang mengadu padaNya. Dialah yang tempat yang terbaik bagi meletakkan sebarang pengharapan. Ya Allah, dekatkan aku dengan Mu..

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...” (Al-Baqarah:286)


Jika ditanya, kerap tak berdoa dengan sunguh-sungguh? Mungkin susah aku nak menjawabnya. Sebabnya, aku sendiri. Mungkin aku dah menyedari perkara ini, tetapi kenapa agaknya sukar untuk diriku berganjak dari  kedudukan ku ini. Usaha perlu lebih gigih, bukan hanya ala kadar sahaja. Sentiasalah beringat. Dan setelah itu, kembalilah..

Isnin, 13 Dis 2010, kelas matematik buat pertama kalinya aku masuk pada semester kali ini, pelbagai tips study yang dikongsikan. Banyak perkara yang aku sedari akan kekuatan dan kelemahan diri aku. Walaupun kelas 3 jam, tetapi tak singgah pun boring sepanjang kelas tersebut. Dengan suasana yang agak tenang dan kurang  "bising", disebabkan jumlah yang ada sedikit berbanding semester yang lalu. Sesi PNP lebih mudah dan lebih berksan. Sesi 3 jam tersebut diiringi dengan gelak tawa yang minima menjadikan perjalanan kelas tersebut lebih mudah dan tenang.

Mesti berkonklusi? Yes, dalam apa perkara, mesti berkonklusi ataupun kesimpulan. Kesimpulan amat penting bagi memudahkan reviews dimasa depan. Dan yang paling penting, tahu apa yang telah aku buat..Semoga lebih dipermudahakan selepas ini. Ameen..:P

0 comments:

Post a Comment

Followers

Fb Comment

ANA DAN FB

ANA DAN FB
fiqamuhammad

Aktiviti Masjid Al Muttaqin Sarikei

MAJLIS ILMU:(antara Magrib dan Isya')

RABU:

kuliyyah oleh Ustaz Syed Harold (JAIS)

JUMAAT:

kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zainal (HIKMAH)

SABTU:

Kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zamri Rajab (YAM @ ABIM)

AHAD:

Kuliyyah Fiqh

oleh Ustaz Ghazali Khan(Ustaz Pele)

sama-sama kita mengimarahkan masjid Al Muttaqin Sarikei