Mutiara Dari Quran

“Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya”.
(Al-Anfal: 30)

AKU ANAK SARAWAK

AKU ANAK SARAWAK

Dunia Multimediaku

Friday, March 26, 2010

Geli Babi!

Pelik! Geli pada Babi, tapi suka dengan Arak, Zina dan Judi


Pelik bukan, kekadang tersenyum mendengar manusia mengutuk babi sebagai suatu yang kotor dan haram. Tetapi tak pernah pulak geli pada arak dan zina. Bahkan itulah antara ‘favorite’ umat Islam hari ini.

Firman Allah yg bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman ! sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”. ( 5 : 90 )



Hari ini, jika ditanya kepada masyarakat, apakah antara perkara haram dalam Islam?. Pasti, jawapan yang popular ialah arak, judi, zina, makan babi, minum arak dan sebagainya. Masyarakat mengetahui hakikat tegahan Allah ini, tetapi masih lagi umat Islam yang memonopoli kebejatan akhlak ini. Bukan telah terang dan jelas tegahan ini diwar-warkan di media massa dan majlis-majlis ilmu.
Semakin hari, semakin menjauh dari kehidupan orang mukmin. Mereka pada hari ini, dengan lantangnya menyatakan kegelian mereka pada babi, tetapi tidak sama sekali pada arak, zina dan judi. Fenomena inilah yang menjangkiti hati-hati umat Islam sehingga menjadikan mereka sanggup memilah perkara-perkara haram ini jika dibandingkan keperluan anak dan isteri.

Sungguh menyedihkan, kalau di Palestin, remaja dan pemuda serta tidak terlepas juga kaum wanita berusaha menyuarakan suara mereka bagi menghidupkan semula Negara Islam mereka. Tetapi jika di Malaysia, bila ditegur maka lantanglah suara mereka menyatakan “apa kau peduli?” ataupun dialog-dialog yang lebih kurang dengannya. Inikah sebuah Negara Islam?. Pihak berkuasa harus turun padang bersama masyarakat untuk membasmi kebejatan ini. Jika tidak, tidak hairanlah jika negara kita bakal mencatat kadar jenayah yang sangat tinggi suatu hari kelak sehingga negara ini semak dengan sampah-sampah masyarakat.




Perhatikan kebenaran dan tiada yang lebih berhak daripada perkara-perkara yang hak. Angkatlah martabat Islam. Doakan semua kejahilan ini akan bertukar kepada cahaya iman yang menyinar.

1 comments:

Sabirin Ibn Muiz said...

yang salah dilihat betul..yang betul dipandang salah...contoh mudah..pmakaian stoking..walhal mslimat yang wajib pakai..tp pelik,kat skolah mslimin pulak yg wajib..ish2..

Post a Comment

Followers

Fb Comment

ANA DAN FB

ANA DAN FB
fiqamuhammad

Aktiviti Masjid Al Muttaqin Sarikei

MAJLIS ILMU:(antara Magrib dan Isya')

RABU:

kuliyyah oleh Ustaz Syed Harold (JAIS)

JUMAAT:

kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zainal (HIKMAH)

SABTU:

Kuliyyah Tafsir Al Quran

oleh Ustaz Zamri Rajab (YAM @ ABIM)

AHAD:

Kuliyyah Fiqh

oleh Ustaz Ghazali Khan(Ustaz Pele)

sama-sama kita mengimarahkan masjid Al Muttaqin Sarikei